Rollspel

Kliv in i en annan tid, ett annat liv. Låt fantasin flöda, släpp lös kreativiteten och rulla lite tärningar.


 

Caravans elexir


USA efter inbördeskriget: Familjen Caravan reser genom ett land nyligen härjat av krig. De tillhör ej de framstående eller ryktbara, men det man saknar i överflöd har man tagit igen i flit.
Saknande medel att inneha fast boende flyttar familjen från samhälle till samhälle på jakt efter nya möjligheter och säljande det enda som ger familjen en fast inkomst: Herr Caravans mirakelelexir.
Utan de minsta skrupler söker varje medlem ur familjen höja sig över sin nödtorftiga tillvaro oavsett vilken misär, död och förstörelse som kantar deras väg.
Kommer någon av dem ta sig fram till den storhet de suktar efter, eller kommer man hitta dem försupna i rännstenen, bortglömda på dårhuset dinglandes på galgbacken?

Antal spelare: 2-6 st
System: Call of Cthulhu 6ed. (observera att det enbart är systemet, scenariot anknyter inte nödvändigtvis till Call of Cthulhu)
För frågor om arrangenmanget: Tom.h.andersson@gmail.com

Pass
Lör 19:15 - Sön 03:00 : SG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


Centuria - Cyberwolf


The first feeling was cold, then wet. You were naked, lying in cold, flowing water. A sharp light suddenly blinded your eyes.
"This one is alive. Hello! Can you hear us?" In the darkness beyond the light shapes became people...
They were scavengers of the undercity. They managed to find you some ragged clothes and promised to bring you somewhere warm. But you could only listen half-heartedly, because other things were requesting your attention. Memories of pain resurfaced, but you couldn't tell how long since. And you had cybertech of which you had no memory... What had happened? There were others too; unfamiliar faces who seemed as puzzled as you were. What did they know and who were they?

Rollspelsäventyr i Centuria i Age of Information. Karaktärerna vaknar upp och vet inte vart de befinner sig eller vilka de andra är. En grupp scavengers hittar dem och för dem till ett underjordiskt läger. Kan karaktärerna ta reda på vad som pågår innan händelserna kommer ikapp dem? Ett äventyr för 4-5 spelare med färdiga karaktärer på plats. Information om spelsystemet (på engelska) finns på www.centuria.se.

Arrangör: Centuria ()

Pass
Lör 13:15 - Lör 19:00 : RG3
Lör 13:15 - Lör 19:00 : RG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


Centuria - The Great Escape


A light rain fell over the shoddy huts that made up the miners’ camp. It was so early that it was almost dark with only the fires from the watchtowers burning brightly. It wasn’t that you longed to swing your pickaxe; this meeting has been decided the day before. Climbing down the rope ladders you reached one of the middle shafts. Careful, as not to drop down the big shaft you climbed onto the wooden platform that took you into the tunnel. The meeting was set to be further in. Words could travel far in the tunnels and even though the guards rarely came down into the mine there were others who could be listening. And what you were about to speak of could certainly get you in trouble. It was the beginning of a plan. A plan for escape.

Rollspelsäventyr i Centuria i Age of Steel. Karaktärerna befinner sig i ett gruvläger för förbrytare och måste finna en väg ut. Men vem går egentligen att lita på? Ett äventyr för 4-5 spelare med färdiga karaktärer på plats. Information om spelsystemet (på engelska) finns på www.centuria.se.

Arrangör: Centuria ()

Pass
Tors 13:15 - Tors 19:00 : RG1
Fre 13:15 - Fre 19:00 : RG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


Centuria - The Message


The pleasant journey on the train felt far away as the scenery of the grand Merdonia station was shifted towards the narrow streets of Merdun’s Novella district. Inquisitor Cathrine hadn’t been very clear on why she had sent you here, but thankfully her local informant had provided some more worthwhile information. There had been some… disturbances. Killings even. But it was senseless actions – regretted as soon as they were done. Why was it happening? It smelled like sorcery and if so it was doubtful that the local police would be able to get to the bottom of that question. But if anyone could it was the agents of the inquisition. That meant you – and the others of course. You looked around at your companions; it had been some time since last time. Indeed, this could get interesting…

Rollspelsäventyr i Centuria i Age of Knowledge. Karaktärerna arbetar för Inkvisitionen och har skickats för att undersöka ett antal mystiska dödsfall. Men ingen vill egentligen ha dem där så hur ska de ta reda på vad som pågår? Ett äventyr för 4-5 spelare med färdiga karaktärer på plats. Information om spelsystemet (på engelska) finns på www.centuria.se.

Arrangör: Centuria ()

Pass
Tors 13:15 - Tors 19:00 : RG3
Fre 13:15 - Fre 19:00 : RG3
Föranmälan via anmälningssystemet!


Confinatorium of the Calamitous Conjurers


"Konfinatoriet? Ja, häxmästarna där nere har haft god tid på sig att förbereda sig för äventyrare och pack som er! De är de värsta av de värsta och inte ens konfinatoriet kan hålla dem från att smida sina ränker. Om ni ens kommer så långt utan att bli dräpta av väktarna... Ja, för bövelen! Jag är fortfarande intresserad av att köpa deras skatter!"

Confinatorium of the Calamitous Conjurers är ett scenario till old school revival hacket Wyrms and Warrens. Ni spelar äventyrare som ska råna ett trollkarlsfängelse och kanske göra lite gott medan ni ändå är i farten. Tempot är lika högt som fantasyn och man får räkna med att bli av med en bunt spelarkaraktärer. Det går ändå snabbt att skapa en ny!

Spelet är ett någorlunda öppet dungeoncrawl. Fokus ligger på problemlösning och tärningsslag. Målet med spelet är att hitta guld och skatter, om inte spelarna bestämmer sig för att exempelvis göra en god gärning eller mörda någon de inte gillar.

Spelarantal: 3 - 6
Inga förkunskaper krävs, men att ha spelat någon form av DnD kan vara hjälpsamt.
Vi erbjuder förgenererade karaktärer för den som vill ha.

Arrangör: Lund OSR ()

Pass
Fre 00:00 - Fre 17:15
Lör 13:15 - Lör 17:00 : Wallenberg (Kårallen, plan 3)
Lör 13:15 - Lör 17:00 : Luftrummet (Kårallen, plan 3)
Lör 21:15 - Sön 01:00 : Wallenberg (Kårallen, plan 3)
Föranmälan via anmälningssystemet!


Den mörka regimen - skräckrollspel i viktorianska England


Tiden är en målarduk; människan tar sig friheten att fylla tomrummet med färgsprakande framtidsutsikter, romantiseringar av det förgångna eller helt enkelt skapa en önskan om en bättre nutid. Människan har alltid önskat skapa sin egna kunskap om det hon inte vet. Ur detta föddes det första Förbundet. Förbundet slöts genom blodsutgjutelse, det äldsta sakramentet känt av människan. Det första Förbundet slöts mellan människan och de varelser och makter som är så ofattbara att de lättas samlas under namnet ’mörkervarelser’. Förbundet gav människan makten att styra över sitt eget öde och forma tiden som den målarduk den är, och det kostade bara litet blod. Mörkervarelserna var belåtna med den hierarki som beslutats; mörkret stod över människan, och mörkret var nöjt, fram till nu.

Vi är tre bröder, Kristoffer, Mattias och Patrik, som tillsammans har skrivit det rollspel vi alltid har saknat i våra bokhyllor. Våra visioner om skräckrollspel på Londons mörka gator har äntligen fått utrymme på papper, och på Lincon vill vi testa spelet på riktigt. Vi kommer att spela scenariot Besynnerliga nätter tillsammans med de 4 spelare som får plats runt bordet. Arrangemanget kommer att vara öppet för åskådare utöver de anmälda spelarna.

Arrangör: Vapenbröder ()

Pass
Lör 09:15 - Lör 13:00 : PG1
Lör 17:15 - Lör 21:00 : PG1
Sön 09:15 - Sön 13:00 : PG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


Det vita gardet


Oktober 1917: På order av Lenin har de bolsjevikiska röda gardet tagit kontroll över St:Petersburg och regeringen har fängslats. Över hela Ryssland bryts de den gamla ordningen ner och en ny byggs upp där den arbetande massan är hjältarna. Med siktet inställt på en ny, jämlik, solidarisk framtid har revolutionen fått upp ångan och i dess genomförande finns inga kompromisser.

En lastbil rullar in i Peter- och Paulfästningen, revolutionens fängelse. I den sitter ett antal individer, alla av dem har på ett eller annat sätt utgjort ett hot mot revolutionens lovade befrielse. De kallas reaktionärer, klassfiender, plutokrater, förrädare och kontrarevolutionärer. De kallas "det vita gardet".

Scenariot placerar spelaren i rollen som fiender till den ryska revolutionen, en grupp som innefattar såväl f.d hovdamer och tsartrogna officerare som socialdemokrater och välbärgade bönder.
Scenariot fokuserar på de vägval som gruppen ställs inför som fiender till sitt eget hemland. Skall man stanna och slåss eller fly landet? Skall man finna skydd i områden dit bolsjevismen hittills ej nått eller göra motstånd i revolutionens hjärta? Kommer vägen leda till frihet för gruppen eller kommer den leda till en återvändsgränd?

Antal spelare: 2-6st
För mer info/frågor: Tom.h.andersson@gmail.com

Pass
Fre 17:15 - Lör 01:00 : SG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


End of the Begining (Mutant Chronicles 3ed)


Varför samarbetar agenter från Bauhaus och Capitol? Vad är det som gömmer sig på botten av Lake of Testimonies egentligen ?

Ett äventyr för 4-5 spelare i Mutant Chronicles värld, 3ed. Året är år 3899 gregoriansk tidräkning, eller Kardinalens år 1319. Dark Eden Era inleds, och mänsklighetens strid mot Mörkret kan äntligen börja på allvar.

Om anmälningen strular, kontakta mig på kultea@gmail.com, eller 0737600963

Arrangemanget är en turnering

Arrangör: Arboga Spelsällskap ()

Pass
Ons 19:00 - Tors 01:00 : PG1
Tors 13:15 - Tors 17:00 : PG1
Fre 13:15 - Fre 17:00 : PG1
Lör 13:15 - Lör 17:00 : PG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


Ett Enkelt Uppdrag -Drop-In


Riddar Rosk Denlund, en pensionerad riksriddare och historiker, har kommit med en särskild begäran om att få tillgång till en bok med information om de första sommlendingarnas uråldriga reliker. Boken handlar om de första nybyggarna som kom från Sommeröarna och är en av Kaiordens mest oskattbara skrifter. Som ett erkännande av riddar Denlunds mångåriga och hedersamma tjänst åt kronan har er stormästare beviljat honom den sällsynta förmånen att få studera verket.

Normalt sett skulle en godkänd forskare kunna vänta sig ett varmt välkomnande vid ankomsten till klostret. Han eller hon skulle behandlas med respekt och skulle få tillgång till biblioteket när som helst, dag som natt. Kairiddarna skulle lämna honom eller henne ifred för att kunna studera verket helt efter sina egna önskemål. Tyvärr är riddar Denlund nu gammal och skröplig och oförmögen att resa med häst eller vagn till klostret från sitt hem i Anskaven. Stormästaren har därför bestämt att verket, ”En avhandling om grundarnas reliker”, ska föras till honom under eskort och ni har tilldelats uppgiften att utföra detta uppdrag under veckan som kommer. Detta är ett äventyr till rollspelet Ensamma Vargen, men inga förkunskaper är nödvändiga.

Ta med din egen hjälte från Ensamma Vargen, eller spela med någon av de rollpersoner som finns på konventet. Speltid 1-2 timmar. Drop-in hos S.A.R.Z. Spelbar!

Arrangör: S.A.R.Z. ()

Pass
Tors 09:15 - Tors 17:15 : U1
Tors 21:15 - Fre 01:00 : U1
Fre 21:15 - Lör 01:00 : U-Mikrorum
Lör 17:15 - Lör 21:00 : U-Mikrorum


Indierummet - Drop-In Rollspel


Är du sugen på att spela rollspel? Då är det bara att komma förbi Indierummet. Vårat utbud av rollspel är kraftigt varierande men majoriteten fokuserar på drama och relationer mellan rollpersonerna. Detta eftersom Indierummet har sitt ursprung Story-now rörelsen. Så oavsett om du är nybörjare eller veteran till hobbyn så är du mer än välkommen in till oss.

Indierummet arrangeras i samarbete med Föreningen WRNU.

Arrangör: Indierummet ()

Pass
Tors 11:00 - Fre 00:00 (Drop-In Rollspel) : Kök PG
Fre 11:00 - Lör 00:00 (Drop-In Rollspel) : Kök PG
Lör 11:00 - Sön 00:00 (Drop-In Rollspel) : Kök PG


Skyddsrum 22


Det är nu tre veckor sedan ljudet av strid upphörde utanför, bara enstaka fall av skottlossning har hörts sedan dess. Resurserna i skyddsrummet börjar tryta och moralen sjunker allt lägre. Plötsligt sprakar det till i radion och en myndig stämma säger: ”Detta är ett meddelande från regeringen: Faran är över! Alla överlevare uppmanas söka sig till Norrängen där en säker zon har upprättats.”

Dread är ett tärningslöst rollspelssystem som istället använder ett torn av träklossar för att avgöra framgång eller motgång. Scenariet är skrivet av undertecknad. Detta rollspel bygger inte på kampanjer där man levlar sin karaktär mellan äventyren utan är istället ett cinematiskt system där vi tillsammans skapar berättelsen och frågan snarare är vem eller vilka som kan överleva till slutet av scenariot. Om man vill se ett exempel på hur det fungerar kan man titta på TableTop på YouTube där de spelar ett scenario i det här systemet. https://www.youtube.com/watch?v=H0loSZFsyoQ

Arrangör: Holy Dice ()

Pass
Tors 21:15 - Fre 01:00 : RG3
Fre 21:15 - Lör 01:00 : RG3
Föranmälan via anmälningssystemet!


Skärvor ur det förflutna


Det har varit en lång färd tillbaks till Sommerlund, men ert senaste uppdrag är avklarat och ni ser fram mot en tids vila och träning i Kai-klostret. Under er hemfärd passerade ni den del av Ruanonvägen som i folkmun kallas Rövarvägen, varpå några banditer försökte bevisa varför platsen fått detta öknamn. Efter en kortare strid lyckades ni besegra skurkarna, så nu har andra resande och folket i trakten några stråtrövare färre att oroa sig för.

Det har varit en lång färd tillbaks till Sommerlund, men ert senaste uppdrag är avklarat och ni ser fram mot en tids vila och träning i Kai-klostret. Under er hemfärd passerade ni den del av Ruanonvägen som i folkmun kallas Rövarvägen, varpå några banditer försökte bevisa varför platsen fått detta öknamn. Efter en kortare strid lyckades ni besegra skurkarna, så nu har andra resande och folket i trakten några stråtrövare färre att oroa sig för.

Ni har just vikt av mot Ruanon för att övernatta när en säregen och obehaglig känsla smyger sig på er, för att sedan övermanna er helt. Era sinnen fylls av både chock och smärta, så intensiv att ni segnar ned på knä oförmögna att kämpa emot. Det känns som om era huvuden är på väg att sprängas av ett oheligt tjut som tränger undan allt annat och kräver all kraft ni har bara att uthärda, innan det äntligen ebbar ut och ersätts av en total tystnad ... När ni har återhämtat er och kan tänka klart igen har solen redan gått ned bortom horisonten.

Minst en timme gick förlorad under den märkliga attacken som överrumplade era sinnen, och det är fortfarande långt kvar innan ni är framme vid Ruanon. Skulle det fruktansvärda tjutet återkomma medan ni färdas längs vägen blir ni extremt sårbara för alla de andra faror som lurar i dessa trakter …

Skärvor ur det förflutna är ett äventyr till Ensamma Vargen, där spelarnas hjältar ställs inför stora faror och samtidigt ger dem en unik inblick i en del av Magnamunds blodiga historia. Det är en kamp mellan ljus och mörker, där deras hjältemod inte bara kan besegra fruktansvärda fiender utan dessutom rädda andra undan vidriga öden.

Spelarna kan antingen ta med sina egna rollpersoner till Ensamma Vargen, eller spela med någon av de sex färdiga rollpersonerna som följer med äventyret.

Arrangör: S.A.R.Z. ()

Pass
Fre 17:15 - Fre 21:00 : visionskontoret (Kårallen, entréplan)
Lör 09:15 - Lör 13:00 : Wallenberg (Kårallen, plan 3)


Spela rollspel med Vi Spelar Rollspel! - Dungeon World


Kom och spela rollspel med Vi Spelar Rollspel!

För första gången gästas LinCon av Axel, Mikael och kanske någon mer från Vi Spelar Rollspel-podden.
Vi kommer genomföra ett scenario i Dungeon World som är lätt att riva av en omgång i.
Kanske spelar vi in något?
Kanske är du med?
Kanske kommer du in i ett pågående spel för att någons rollperson just dog?
Kanske dyker du upp med ett spel som du gärna vill ha med oss på - vem vet?
Allt kan hända! Galet!
Hoppas vi ses!

Arrangör: Vi Spelar Rollspel ()

Pass
Fre 12:15 - Fre 16:00 : SG1
Föranmälan via anmälningssystemet!


Spellaboratoriets simuleringar och extrapoleringar


Hypoteser ska testas. Frågor som "tänk om" behöver besvaras. Mysterier kan lösas och världar skall räddas!
Spellaboratoriets testledare står redo. Modellerna är konstruerade. Allt som krävs är en grupp deltagare som bidrar med sin unika fantasi.
Kom och spela lite rollspel med oss!
Rollspels drop-in, inga förkunskaper, samma sal som Småländska öppna.

Spellaboratoriet genomför kontinuerligt avancerade simuleringar och extrapolationer av olika typer av situationer, händelser och världar (både troliga och otroliga). Hur vi än vrider och vänder finns det alltid nya möjligheter, nya utfall och nya modeller som behöver utvärderas. Våra testledare står alltid redo för ytterligare en simulering.
Vi undrar därför blygsamt men uppriktigt om just du vill vara med på nästa simulering?

Välkommen till vår rollspels drop-in!
Inga erfarenheter krävs, alltid du behöver veta lär våra vana testledare ut till dig.
Antingen kan du komma med en färdig grupp eller ensam ihop om att hitta fler frivilliga.
Ni kan sedan antingen välja någon av våra utplockade modeller, som har viss relation till årets tema, här nedan eller komma fram till något mer passande för just er grupp i samråd med vår testledare.
Vi finns i samma sal som spelbaren Småländska öppna.

Arrangör: Spellaboratoriet II ()

Pass
Tors 09:15 - Tors 21:00 : S2
Fre 09:15 - Fre 21:00 : S2
Lör 09:15 - Lör 17:00 : S2


Under Ytan - Drop-in


En dödlig sjukdom härjar på Kirlundinöarna – och den mattas inte av. Trots att många vill hjälpa öborna har det visat sig svårare och mer dödligt än beräknat att komma nära nog att göra nytta. Endast Kai-riddarna verkar immuna mot sjukdomen. Kai-orden är de enda i Sommerlund som kan nå fram med till de nödställda öarna.

Hjältarna i detta äventyr har avdelats för att skydda Mhanda, en av Bautars Örtväktare med stor kunskap i hur man botar såväl sjukdom och pest med helande magi. Det fartyg, en karavell vid namn Vindsvepe, som de färdas på mot Kirlundinprovinsen lämnade hamnstaden Tyso tillsammans med flera andra räddningsfartyg på väg mot de nödställda öarna. Hjältarnas destination är Skorn på den lilla ön Broka. Samhället är den enda platsen på ön som är befolkad, men under flera dagar har befolkningen vägrat svara på anrop.

Ingen vet därför riktigt vad som har hänt innanför de 250 människor som lever i det lilla kustsamhället. Detta är bara ett av de mysterier hjältarna ställs inför på ön. Medan Kai-riddare på andra öar brottas med problem där, hamnar de hjältar som avdelats till den karga Broka i stormens öga. Det är härifrån den dödliga pesten spridits över öarna. Hjältarnas kommer antingen att rädda tusentals liv – eller döma Kirlundinöarna till en ångestladdad undergång … Detta är ett äventyr till rollspelet Ensamma Vargen, men inga förkunskaper är nödvändiga.

Ta med din egen hjälte från Ensamma Vargen, eller spela med någon av de rollpersoner som finns på konventet. Speltid 1-2 timmar.

Arrangör: S.A.R.Z. ()

Pass
Tors 09:15 - Tors 17:15 : U1
Tors 21:15 - Fre 01:00 : U1
Fre 21:15 - Lör 01:00 : U-Mikrorum
Lör 17:15 - Lör 21:00 : U-Mikrorum


USCM - Drop-In rollspel


Science fiction-rollspel med fokus på action och militär taktik. Ni spelar som soldater i koloniala marinkåren. Tjänstgöringsperioden kan vara hård.. och ibland kort. Snabbt och enkelt att hoppa in i och inga förkunskaper krävs.

USCM är ett taktiskt rollspel i militär science fiction-miljö. Stämningen i våra scenarion hämtas i första hand från miljöer som Aliens och Starship Troopers. Vi har ofta med oss ett par olika scenarion med lite olika inriktning, man kan aldrig veta vad som väntar där ute.

Vi kör drop-in under alla dagpass där det finns färdiga karaktärer att välja mellan. Kom gärna med en egen grupp på 4-5 pers, det underlättar logistiken. Har du inget lag anmäl dig bara vid marinkårens rekryteringskontor i vår sal så löser vi det ändå, nästa dropship avgår så snart det finns en komplett grupp och en ledig spelledare.

Arrangör: USCM ()

Pass
Ons 19:15 - Tors 01:00 : RG2
Tors 13:15 - Fre 01:00 : RG2
Fre 09:15 - Lör 01:00 : RG2
Lör 09:15 - Sön 01:00 : RG2
Sön 09:15 - Sön 13:00 : RG2


Vid sjöns rand


Villorna utgör en smått pittoresk syn där de ligger på rad precis vid den mörka sjöns rand. Fasaderna är nymålade inför sommaren och rabatterna noggrant efterhållna. Det är bara några veckor sedan ni kom hit nu. Sedan du körde upp på er nya grusuppfart och barnen förväntansfullt kastade sig ut genom bildörrarna. Äntligen egna rum! Äntligen en trädgård att sätta upp en studsmatta på! Äntligen utrymme för den där katten som lillan så länge velat ha. Det är här, i Svartviken, ni tänkt bygga er lyckliga framtid. Om ni bara hade anat. Då hade du vänt den där dagen och aldrig kört upp på den knastrande uppfarten. Ni hade lagt Svartviken bakom er i backspegeln… och kört så långt det bara gick.

Skrômt utspelar sig i ett annorlunda Sverige än det vi är vana vid - ett mörkare, våldsammare Sverige. Här finns varelser endast ett fåtal människor har möjlighet att se, varelser som de flesta tror bara hör hemma i folksagor och legender. Men de finns på riktigt. De flesta människor som träffar på dessa oknytt hittar på ursäkter och bortförklaringar för att förneka vad de sett. Men du vet vad du såg, och du vet att de är verkliga.

Scenariot Vid sjöns rand är skrivet för fyra spelare, och vi rekommenderar starkt att inte vara färre än så.

Arrangör: Svartviken Rollspelspodd ()

Pass
Tors 17:15 - Tors 21:00 : Wallenberg (Kårallen, plan 3)
Tors 17:15 - Tors 21:00 : Luftrummet (Kårallen, plan 3)
Fre 13:15 - Fre 17:00 : visionskontoret (Kårallen, entréplan)
Fre 13:15 - Fre 17:00 : Grupprum Kårallen (etréplan följ skyltar
Föranmälan via anmälningssystemet!


Arrangemangstyper
Brädspel, Figurspel, Övrigt, Butik, Lajv, Kortspel, Magic - The Gathering, Brädspelbar, Rollspel, Föreläsning