Rollspel

Mutant Chronicles 3ed


Dags att ta striden mot den Mörka Symmetrin till Jorden. Spelarna kommer uppleva ett action fyllt äventyr i Himalaya.

Något förenklade konvents regler kommer användas.

(Detta är en fortsättning från tidigare konvent, men går utmärkt att spela om man inte varit med tidigare.)

Arrangeras av Tony Karlström

  • Tors 12:00 - Tors 16:00
    Sal: Katedral 233

    Föranmäling via anmälningssystemet

  • Fre 12:00 - Fre 16:00
    Sal: Katedral 233

    Föranmäling via anmälningssystemet

  • Lör 12:00 - Lör 16:00
    Sal: Katedral 533 -Smårum

    Föranmäling via anmälningssystemet

    Taggar: Rollspel


    Two Rooms and a Boom!


    Ta en grupp människor – ge dem varsin hemlig roll – dela slumpmässigt in dem i två rum – och lägg till en BOMB!

    Deltagarna får var sin roll som delar in i dem två lag, ett blått och ett rött. Det blå laget har en president, det röda laget en självmordsbombare. Övriga deltagare har också olika specialroller. Spelet pågår sedan i fem tidsbestämda ronder, så att varje spel tar 15 minuter effektiv speltid. Mellan varje rond utses en eller flera deltagare som får byta rum, och efter den femte och sista ronden så kontrolleras om presidenten och självmordsbombaren befinner sig i samma rum, då vinner rött lag, eller om de är i olika rum, då vinner blått lag.

    Under spelet får deltagarna prata med varandra för att försöka lista ut vem som är vem och vilka lag en tillhör. Det är också tillåtet att visa hela eller delar av sitt rollkort för att utbyta information med övriga deltagare. Kanske är du spionen, som springer runt med ”fel” färg på ditt kort och samlar information om motståndarlaget, eller utkastare som kan tvinga personer att byta rum? Det finns också roller som står utanför spelet mellan rött och blått! Du kanske är älskarinnan som vinner spelet genom att vara där presidenten är när femte ronden är över, så länge frun inte är det!

    Drop in – inga förkunskaper behövs – varje spelomgång är 15 minuter effektiv speltid – funkar på grupper mellan 6 och 30 deltagare!

    Arrangeras av Holy Dice

    • Fre 12:00 - Fre 16:00
      Sal: Katedral 533 -Smårum
    • Lör 12:00 - Lör 16:00
      Sal: Katedral 533 -Smårum

      Taggar: Övrigt, Rollspel, Lajv


      USCM


      Rollspel i militär science fiction-miljö. Inspirerat av bl.a. Aliens och Starship Troopers. Anmäl dig för tjänstgöring i koloniala marinkåren och få ut ditt M41A1 Pulse Rifle samma dag.

      Vi kör som tidigare konvent drop-in. Det går att komma ensam eller med en färdig grupp på 4-5 spelare så pusslar vi ihop grupper och spelledare efterhand.

      Arrangeras av Oskar

      • Ons 18:00 - Tors 00:00
        Sal: Katedral 110 - Grupprum
      • Tors 08:00 - Fre 00:00
        Sal: Katedral 110 - Grupprum
      • Fre 08:00 - Lör 00:00
        Sal: Katedral 110 - Grupprum
      • Lör 08:00 - Sön 04:00
        Sal: Katedral 110 - Grupprum

      Taggar: Rollspel, Nybörjarvänligt


      Maffia Sverige


      Maffia är ett välkänt och väldigt roligt spel som går ut på att få sitt lag att vinna. Vi från Maffia Sverige har under många år utvecklat en version av spelet vi kallar "Swedish Modern". Denna spelstil tar mellan 1-3 timmar beroende på spelets storlek. Där spelar 7-25 personer i olika faser där bybospelarna under dagen försöker lista ut vilka som är maffia och maffiaspelarna försöker komma undan och rösta ut bybor.

      Arrangeras av Maffia Sverige

      • Ons 18:00 - Sön 12:00
        Sal: Katedral 231

        Taggar: Brädspel, Kortspel, Övrigt, Rollspel, Lajv, Nybörjarvänligt


        Alice är Försvunnen


        Alice är Försvunnen är ett "tyst" rollspel om Alice Törnskogs försvinnande. Alice är en sistaårselev i en gymnasieskola i Erikshamn, en stad på södra norrlandskusten. Under spelet använder spelarna sina telefoner för att skicka textmeddelanden till varandra för att ta reda på vad som hänt Alice.

        Spelet pågår under ca 3 timmar där den första timmen handlar om att utmejsla sina karaktärer och forma världen runt dem, samt deras relation till Alice och varandra. Sedan följer 90 minuter av textande för att avslöja Alice öde. Slutligen tar vi en stund att landa tillsammans.

        Det finns också möjlighet att genomföra detta helt på engelska. Originalet heter Alice is Missing. https://www.huntersentertainment.com/alice-is-missing
        Hela gruppen måste då vara införstådd med det.

        Detta är förstås en helt påhittad historia, men då det handlar om en försvunnen tonårsflicka så kan det frammana starka känslor. Det kan också komma upp ämnen som svåra hemförhållanden, sorg, död, våld (sexuellt och icke sexuellt), avundsjuka, svek. Om du är känslig för sådant får du gärna rådfråga oss innan du deltar.

        Det är också ett krav att ha med en egen smartphone och laddat ner appen Slack. Ta gärna med laddare också.

        Arrangeras av Holy Dice

        • Tors 12:00 - Tors 16:00
          Sal: Katedral 215 - Grupprum

          Föranmäling via anmälningssystemet

        • Tors 20:00 - Fre 00:00
          Sal: Katedral 215 - Grupprum

          Föranmäling via anmälningssystemet

        • Fre 20:00 - Lör 00:00
          Sal: Katedral 215 - Grupprum

          Föranmäling via anmälningssystemet

          Taggar: Rollspel


          Vita vidder


          Det är en varm sensommardag 1930 och det norska polarskeppet Ms Bratvaagen glider sakta fram genom Svalbards arkipelag. Ombord finns en besättning med utrustning för säljakt och glaciärstudier, men även en hemlighet vars avslöjande kan rubba Norges ställning till havs. Besättningen har fått i uppdrag att annektera den omtvistade Victoria-ön beläget mellan det norska territoriet och det ryska Franz-Josef land, innan den faller under rysk ägo.

          Som en följd av den varma sommaren tros en passage till den annars otillgängliga Vitön ha öppnats upp och kaptenen har precis gett order om att styra dit för påfyllning av färskvatten. Detta skulle bli en extra bedrift för expeditionen, de första norska kolonisatörerna som satt sina fötter på ön sedan den hittats . Samtidigt börjar mörka moln hopa sig på himlen och vindarna plocka upp.

          Vita vidder är ett skräckscenario skrivet för 3-4 spelare och använde Call of Cthulhu - Sveriges regler.

          Arrangeras av Andreas Granath

          • Ons 18:00 - Tors 00:00
            Sal: Katedral 215 - Grupprum

            Föranmäling via anmälningssystemet

          • Tors 16:00 - Tors 20:00
            Sal: Katedral 215 - Grupprum

            Föranmäling via anmälningssystemet

            Taggar: Rollspel


            Centuria


            Come and create your own adventure party and take on the dungeons of Centuria! A relatively straight forward adventure where you not only compete to defeat the puzzles but also gets rewarded for good roleplaying. For 3-5 players.

            Arrangeras av Niclas Ohlsson

            • Fre 16:00 - Fre 20:00
              Sal: Katedral 128g - Grupprum

              Föranmäling via anmälningssystemet

            • Fre 16:00 - Fre 20:00
              Sal: Katedral 215 - Grupprum

              Föranmäling via anmälningssystemet

            • Lör 12:00 - Lör 16:00
              Sal: Katedral 215 - Grupprum

              Föranmäling via anmälningssystemet

            • Lör 12:00 - Lör 16:00
              Sal: Katedral 128g - Grupprum

              Föranmäling via anmälningssystemet

            • Lör 16:00 - Lör 20:00
              Sal: Katedral 215 - Grupprum

              Föranmäling via anmälningssystemet

            • Lör 16:00 - Lör 20:00
              Sal: Katedral 128g - Grupprum

              Föranmäling via anmälningssystemet

            Taggar: Rollspel


            Indierummet


            Är du sugen på att spela rollspel? Då är det bara att komma förbi Indierummet. Vårat utbud av rollspel är kraftigt varierande men majoriteten fokuserar på drama och relationer mellan rollpersonerna. Detta då Indierummet har sitt ursprung Story-now rörelsen. Så oavsett om du är nybörjare eller veteran till hobbyn så är du mer än välkommen in till oss.

            Rekommenderad ålder 12 och uppåt.

            Arrangeras av Simon Pettersson

            • Tors 10:00 - Tors 23:00
              Sal: Katedral 533 -Smårum
            • Fre 10:00 - Fre 23:00
              Sal: Katedral 533 -Smårum
            • Lör 10:00 - Lör 23:00
              Sal: Katedral 533 -Smårum

              Taggar: Rollspel, Nybörjarvänligt


              Bröllopsgåvan


              Eftermiddagssolens gyllene strålar målade linjer av eld på kullerstenarna när Idaios med ett brett leende på läpparna snabbt sneddade över Konungarnas aveny. Nere på Tempeltorget höll han på att krocka med en fet nohstrisk köpman som svor och hötte med näven åt honom, men ldaios struntade i det och sprang vidare nedför backen i riktning mot hamnen. Nu kunde han se havet mellan citronträden i tempelträdgårdarna, och när han
              svängde in i en liten gränd ett stycke senare för att ta en genväg, kände han doften av olivolja och vitlök från hamntayernorna blandas med havsbrisen. Idaios far hade lovat att ta med honom till fyrtornet efter sitt arbetspass på tullämbetet. Fadern kände fyrvakten Phiokrates, och denne lät dem därför ibland klättra upp i tornet för att beundra utsikten. Idaios älskade att stå i fyrtornet och se ut över havet och fartygen som kom seglande Iängs horisonten, fullastade med värdefulla varor. Han drömde om att själv en dag bli kapten över ett eget skepp - stolt och fri, seglandes mot främmande land.

              Bröllopsgåvan utspelar sig i världen Altoria. Rollpersonerna är sjömän och befäl ombord den segerrike amiralen Tyrions flaggskepp. Flottan har precis återvänt från ett krig till sin hemmahamn, den ockuperade staden Alcandre, där alla förbereder sig på den lokale härskarens bröllop...

              Bröllopsgåvan utspelar sig i Mare Kyprions (Kopparhavets) övärld i världen Altoria. Världen är baserad på Drakar och Demoners Altor, men världen har till viss del omskapats av den sjunde konfluxen, "världens undergång". Till skillnad från Ereb Altor och Chronopia kan Altoria betecknas som "lågfantasy". Inspirationen, känslan och den teknologiska nivån har hämtats från förmedeltida tidsepoker.
              Regelsystem: Savage Worlds

              Arrangeras av Mats Carlsson

              • Fre 12:00 - Fre 16:00
                Sal: Katedral 215 - Grupprum

                Föranmäling via anmälningssystemet

              • Lör 20:00 - Sön 00:00
                Sal: Katedral 233

                Föranmäling via anmälningssystemet

                Taggar: Rollspel


                Arrangemangstaggar
                Brädspel, Figurspel, Kortspel, Rollspel, Lajv, Magic: The Gathering, Turnering, Spelbar, Nybörjarvänligt, Butik, Författare/Bokförlag, Föreläsning, Workshop, Övrigt