Föreläsning

Vårt rollspel, oss själva


Vad är rollspelskultur? Är det isolerat från samhället? Blir det mainstream? Vad berättar och lär vi nya spelare? Jag föreslår att svaret är omvänt: vad vi inte gör bra och vad vi bör lära oss av nykomlingar. (på engelska)

Arrangeras av Ron Edwards

  • Lör 12:00 - Lör 16:00
    Sal: C3

    Taggar: Föreläsning, Rollspel


    A Reckless Adventure - berättelsen om världens modigaste häst


    Berättarföreställning om en av de första kvinnliga officerarna i amerikanska marinkåren - som också råkade vara en häst. Sgt Reckless är en sann krigshjälte som förkroppsligar mod, plikttrogenhet och vikten av att alltid njuta av något gott att äta när tillfälle ges.
    Följ med på hennes hysteriska resa från Koreakrigets Seoul till Camp Pendleton i USA och rakt in i historieböckerna.

    Berättare är Karin Lundengård, 2022-års vinnare av svenska mästerskapen i BerättarSLAM.

    Arrangeras av Karin Lundengård

    • Tors 17:00 - Tors 18:00
      Sal: P26

      Taggar: Föreläsning


      LiU GL - Bygg spel i spelmotorn Godot


      Hur gör man spel?

      Få en inblick i hur spelmotorn Godot fungerar.
      Erik Berglund (IDA) från Linköpings universitet visar hur han byggt rörelsestyrda spel för microträning i spelmotorn Godot.

      Han berättar också om spelmekaniker, speldesign och gamification samt rörelsestyrning och datorseende.

      Du kan också prova ett av spelen i LiU Game Lounge och bidra med rörelsedata till forskning om spel och microträning.

      Besök oss gärna i LiU Game Lounge. Se även våra andra föreläsningar:
      LiU GL - Programmera för robotRace (fre)
      LiU GL - Skapandet bakom ett fysiskt styrt tower defense spel i Unity (lör)
      LiU GL - Att bygga en puzzle solver för två spelare (lör)

      Arrangeras av Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet

      • Tors 14:00 - Tors 15:00
        Sal: C3
      • Fre 14:00 - Fre 15:00
        Sal: C3

      Taggar: Föreläsning


      LiU GL - Att bygga en puzzle solver för två spelare


      Lyssna till hur pusselspelet The Spaceship togs fram.

      Spelet är ett 2D pusselspel med mål att uppmana samarbete och engagemang mellan besökare på en publik plats.

      Spelet är skapat av studenter som läser Medieteknik på Linköpings Universitet.

      Förutom att visa upp spelet kommer de berätta om både projektplanering och genomförande samt hur Medieteknikprogrammet förberett dem för utmaningen.

      Vill du prova The Spaceship är du välkommen till LiU Game Lounge mellan kl. 12-13.30 på lördagen.

      Se även våra andra föreläsningar:
      LiU GL - Bygg spel i spelmotorn Godot (tor,fre)
      LiU GL - Programmera för robotRace (fre)
      LiU GL - Skapandet bakom ett fysiskt styrt tower defense spel i Unity (lör)

      Arrangeras av Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet

      • Lör 14:00 - Lör 14:30
        Sal: C2

      Taggar: Föreläsning


      LiU GL - Skapandet bakom ett fysiskt styrt tower defense spel i Unity


      Har du någonsin tänkt att det skulle vara kul om fysiska spelkort kunde visas på en virtuell spelplan i ett spel?

      Har du någonsin tänkt att det skulle vara kul om spelet har Kapybaror i sig? Vilken tur för i spelet Capybarians kommer detta till verklighet!  

      Kom och lyssna på 6 stycken studenter från Medieteknikprogrammet på Linköpings Universitet om hur de har skapat ett fysiskt styrt tower defense spel i Unity. 

      De kommer berätta om hur de utvecklat allt från speldesignen till hur själva kort inskanningen fungerar i spelmotorn Unity. 

      Spelet Capybarians kommer även att kunna testas i LiU Game Lounge Lördag 14-15:00.

      Se även våra andra föreläsningar:
      LiU GL - Bygg spel i spelmotorn Godot (tor,fre)
      LiU GL - Programmera för robotRace (fre)
      LiU GL - Att bygga en puzzle solver för två spelare
      LiU GL - Att bygga en puzzle solver för två spelare (lör)

      Arrangeras av Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet

        Taggar: Föreläsning


        LiU GL - Programmera för robotrace


        Kom och se Wiktor Liew prata om robotik och visa exempel på hur man kodar Lego EV robotar.

        Se hur gränssnittet ser ut och hör hur man förbereder en robot för ett race.

        Wiktor är datateknologstudent vid Linköpings universitet och medlem i studentföreningen FIA robotics.

        Besök oss gärna i LiU Game Lounge. Se även våra andra föreläsningar:
        LiU GL - Bygg spel i spelmotorn Godot (tor,fre)
        LiU GL - Skapandet bakom ett fysiskt styrt tower defense spel i Unity (lör)
        LiU GL - Att bygga en puzzle solver för två spelare (lör)

        Arrangeras av Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet

        • Fre 16:00 - Fre 16:30
          Sal: C3

        Taggar: Föreläsning


        Arrangemangstaggar
        Rollspel, Workshop, Kortspel, Turnering, Föreläsning, Nybörjarvänligt, Brädspel, Lajv, Figurspel, Övrigt, Magic: The Gathering, Författare/Bokförlag, Spelbar, Butik